هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
حدیث (3) امام على علیه السلام :

إذا هِبتَ أمراً فَقَع فیهِ فإنَّ شِدَّةَ تَوَقّیهِ أعظَمُ مِمّا تَخافُ مِنهُ.

هرگاه از کاری ترسیدی خود را در آن بینداز زیرا ترس از آن کار بزرگتر از خود آن کار است.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 501 ، ح 175


 

حدیث (6) امام علی علیه السلام :

النّفس الامّارة المسوّلة تتملّق تملّق المنافق و تتصنّع بشیمة الّصدیق الموافق حتّى إذا خدعت و تمکّنت تسلّطت تسلّط العدوّ و تحکّمت تحکّم العتوّ فأوردت موارد السّوء

نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 234 ، ح 4683

 


 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

اگر همزمان همه ملت ایران با رعایت دقیق و کامل پروتکل های بهداشتی، همچون رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک همراه با شستن دست ها، حداقل روزانه دو نوبت دهان و بینی خود را با محلول آب و نمک شستشو بدهند، ویروس  در بدو ورود به بدن از بین می رود و هم خود فرد در امان می ماند و هم از انتشار و انتقال آن به محیط اطراف و دیگران جلوگیری می شود.

 پس بیایید همه با هم منطقه امن برای ویروس کرونا یعنی حفره بینی و دهان را با شست و شوی بینی و دهان با آب و نمک، پاکیزه و ناامن کنیم و نگذاریم ویروس با خیال راحت و بدون دخالت ما به تکثیر و ذخیره و لانه گزینی خود در حفره های بینی و سینوس ها و گلو ادامه دهد


برای درست کردن آب نمک رقیق، 9 گرم نمک را که تقریباً یک قاشق غذاخوری سرخالی است، داخل یک لیتر آب(حدود 4 لیوان) می ریزیم. اگر آب جوشیده و سرد شده باشد بهتر است. اگر آب جوشیده و سرد شده هم نبود، با آب شیر ( ترجیحاً ولرم) محلول درست کنید.
اگر می خواهید فقط یک لیوان محلول درست کنید، می توانید داخل آن، تنها نصف قاشق چایخوری نمک بریزید. دقت کنید که ریختن نمک زیادتر به معنای اثرگذاری بیشتر نیست و حتی می تواند به مخاط بینی آسیب بزند. برای هر بار استفاده و شست و شوی بینی و دهان ، حدود 30 سی سی کفایت می کند.
برای کودکان به جای 9 گرم در لیتر، 6 گرم در لیتر نمک به آب بیفزایید.
همچنین می توانید از سرم های شست و شو نیز برای این منظور استفاده کنید ولی با وجود آب و نمک در همه خانه ها، نیاز خاصی به این سرم ها نیست

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰
حدیث (3) امام على علیه السلام :

إنَّ مَکرَمَةً صَنَعتَها إلى أحَدٍ مِن النّاسِ ، إنّما أکرَمتَ بِها نَفسَکَ و زَیَّنتَ بِها عِرضَکَ، فَلا تَطلُب مِن غَیرِکَ شُکرَ ما صَنَعتَ إلى نَفسِکَ؛


اگر به کسى خوبى کردى در واقع با این کار خود را گرامى داشته اى و به خودت آبرو داده اى، پس به سبب خوبى اى که به خودت کرده اى از دیگران خواهان تشکر مباش .

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص382 و  383 ، ح8695


حدیث (20) امام صادق علیه‏ السلام :

اَدَّبَنى اَبى بِثَلاثٍ ... ونَهانى عَن ثَلاثٍ : قالَ لى : یا بُنَىَّ مَن یَصحَب صاحِبَ السّوءِ لا یَسلَم وَ مَن لا یُقَـیِّد اَلفاظَهُ یَندَم ، وَ مَن یَدخُل مَداخِلَ السَّوءِ یُتَّهَم... وَ نَهانى اَن اُصاحِبَ حاسِدَ نِعمَةٍ وَ شامِتا بِمُصیبَةٍ ، اَو حامِلَ نَمیمَةٍ ؛

 

پدرم مرا به سه چیز ادب آموخت و از سه چیز نهى ‏ام فرمود . سه نکته ادب این بود که فرمود : فرزندم! هرکس با دوست بد بنشیند ، سالم نمى‏ ماند و هر کس گفتارش را کنترل نکند ، پشیمان مى‏ شود ، و هر کس به جایگاه‏ هاى بد وارد شود ، مورد بدگمانى قرار مى‏ گیرد (زیر سؤال مى ‏رود) و آن سه چیز که مرا از آن نهى فرمود: دوستى با کسى که چشم دیدن نعمت کسى را ندارد، و با کسى که از مصیبت دیگران شاد مى‏ شود و با سخن‏چین.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ):ان فی الجنه عشرین ومائه صف ،امتی منها ثمانون صفا - بحارالانوار7/130/3

پیامبراکرم صلوات الله وسلامه علیه فرمود:دربهشت یکصدوبیست صف است که هشتادصف آن ،امت من است.

 


وقال (صلی الله علیه وآله وسلم ):انااکثرالنبیین تبعا یوم القیامه .بحارالانوار:7/130/1

 

درروزرستاخیز،؛من بیش ازهرپیامبری پیرودارم.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

حیاووقاردرروایات

ازامام باقریاامام صادق (علیهما السلام ) نقل است که :حیاوایمان همراه همند،هرگاه یکی ازآن ها (ازبین )بروددیگری نیزبااوخواهدرفت .بحالانوارج 71ص 331 کافی ج 2ص 106

امیرمومنان :شرم وحیارازیبا ،کلیدخوبی ها ،نتیجه ایمان وپوشاننده عیوب می شمارند.ایشان می فرمایند:نتیجه شرم وحیا پاکدامنی است کسی که شرم وحیاندارد،خیری دراونیست وهرکه ازمردم شرم نکندازخداوندسبحان شرم نخواهدکرد ودرجای دیگرمی فرمایند :کسی که خطایش فراوان باشد،حیایش کم است وکسی که حیایش کم باشد،کمترازگناهان خودداری می کند و کسی که کمترازگناهان خودداری کند،دلش می میردوکسی که دلش بمیردواردآتش خواهدشدوآخرین درجه شرم وحیاآن است که انسان ازخودش حیاکندوازرسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم ) نقل است که وقتی حیانکردی ،هرکاری می خواهی بکن کسی که پرده حیا رابدردغیبتش جایزاست .حیانیکوست ولی درزنان نیکوتراست وقیامت برپانمی شودتااین که حیا(ازمیان )زنان وکودکان برود.


 

عفاف درروایات

پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم )می فرمایندعفاف زینت زنان است .

وعلی (عیه السلام ) فرموده اندزکات زیبایی عفت وپاکدامنی است ازامام صادق (علیه السلام نقل است که درروزقیامت زنی زیباآورده می شودکه به سبب زیبایی اش دچارگناه شده ومی گوید خدایاتومرازیبا آفریدی ومن گناه کردم .پس حضرت مریم (علیهاالسلام )راآورده می گویند:آیا توزیباتری یااین اورازیبا آفریدم ولی دچارگناه نشد.مردزیبارامی آورندکه به سبب زیبایی اش دچارگناه شده ومی گوید:خدایا تومرازیبا آفریدی ومن بازنان گناه کردم .پس حضرت یوسف (علیه السلام )رامی آورندومی گویند:توزیباتری یااین اوزیبابوداماگناه نکرد.

بحارالانوارج 7 ص 285کافی ج 8 ص228

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

ضرورت حفظ حریم میان زن ومرد

دیدگاه اسلام :

حکم پوشش ازاحکام ضروری اسلام است وهیچ مسلمانی نمی توانددرآن تردیدکند.زیرادرقرآن وروایات به آن تصریح شده است .به همین جهت ،فقهای شیعه وسنی به اتفاق به وجوب آن فتواداده اند .همان طورکه نمازوروزه به دورانی خاص اختصاص ندارد،دستورپوشش نیزمختص به زمان خاصی نیست.

قرآن کریم درباره ضرورت پوشش اسلامی می فرماید:ذلک ادنی ان یعرفن فلایوذین  احزاب آیه 59  این کاربرای این که (ازکنیزان  وآلودگان )شناخته شوندوموردآزارقرارنگیرند،بهتراست .درآیه دیگرزنان بهشتی رابه مرواریدتشبیه می نمایدکه به سبب ارزشمندی درصدف پیچیده شده است.(کامثال اللولوالمکنون )واقعه آیه 23 وباردیگرمی فرماید:زنان بهشتی درسراپرده های خودمستورند(حورمقصورات فی الخیام ) الرحمن آیه 72 درروایات نیززن ریحانه یا گل ظریف معرفی گردیده است (المراه ریحانه )وسائل الشیعه ص 120 بنابراین ، خالق این گل برای حفظ آن ازآسیب حوادث ،حجاب راواجب نموده است .حقیقت آن است که حرکات وسکنات انسان نیززبان داراست .گاهی وضع لباس ،راه رفتن وسخن گفتن ،زن معناداراست وبه زبان بی زبانی می گوید:دلت رابه من بده ،درآرزوی من باش ،مراتعقیب کن وگاهی برعکس ،باپوشش ووقارش اعلام می دارد:که دست تعرض ازاین حریم کوتاه است -شهیدمطهری مسئله حجاب ص 163

رعایت حجاب وپوشش آثارارزنده ای رابه بارمی آورد مانند1- آرامش روانی  2- استحکام پیوندخانوادگی 3-امنیت اجتماعی 4-  ارزش واحترام زن


 

دیدگاه بعضی از روان شناسان وجامعه شناسان درخصوص حجاب

 ویل دورانت  می گوید:زنان دریافته اندکه دست ودل بازی مایه طعن وتحقیراست .

درجایی دیگر ویل دورانت می گوید :آنچه می جوییم ونمی یابیم ،عزیزوگران بهامی گردد.

 ویلیام جیمز به صراحت توصیه می کندزنان عزت واحترامشان به این است که به دنبال مردان نروند،خودرامبتذل نکنندوخودراازدسترس مردان ،دورنگه دارند.

ماخذکتاب فقه وزندگی  احکام وآداب حجاب وعفاف ص44 تا 53

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

نقش ایمان در اتحاد و همدلی

ایمان، وحدتی بنیادین و فراتر از همکاری، همزبانی، همرنگی و اتحاد صوری پدید می آورد. و استوارترین رشته های همدلی و همفکری، بین مؤمنان و اعضای جامعه بزرگ اسلامی وجود دارد. قرآن حاوی جهان بینی واحد، قانون اساسی واحد، و برنامه مشترک زندگی اسلامی است.


 

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، همدلی و یکی شدن حول محور ولایت زمینه ساز ظهور است.

 تا انسان ها با یکدیگر یک دل و همدل نشوند امر فرج محقق نمی شود، در روایات بسیاری توصیه شده مومنان با یکدیگر همدل و صمیمی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی درباره کرونا ویروس، ابراز کرد: بلایا و ابتلائات، سختی‌ها و دشواری های فراوانی دارد اما نباید از برکات آن نیز غافل شد، یکی از برکات ویروس کرونا همدلی و یک دلی بود که امروز در مساجد، تکایا، پایگاه‌های بسیج و غیره شاهد آن هستیم.

 روحیه اتحاد و همبستگی باید در جامعه شیعی حاکم باشد، جامعه شیعی با همین روح جمعی می تواند به ولی الهی متصف و زمینه ساز ظهور امام زمان(عحل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.

 یکی از اهداف ابلیس تفرقه افکنی و ایجاد فساد بین مومنان است: شیطان خوب می داند اگر مومنی تنها شود راحت می تواند او را دچار لغزش و خطا کند. امام علی(علیه السلام) می فرمایند: مبادا از یکدیگر جدا شوید خداوند با جماعت است و عنایت الهی را در جمع می توان یافت اگر کسی از میان جمع جدا شود نصیب شیطان می شود.

 در دنیای غرب، فرهنگ الهی حاکم نبود و ده ها سال فرهنگ مادی بر مردم حاکم بود برای همین تک روی و فردگرایی در زندگی غربیان حاکمیت یافت و سبب شد انسان ها از یکدیگر جدا و در نهایت تنها شوند.

 تنهایی واقعیت تلخ دنیای مدرن است، متاسفانه امروز در جوامع غربی برخی انسان ها تحمل یکدیگر را ندارند و به راحتی یکدیگر را می درند در حالی که جامعه ایمانی چنین نیست.

 رحمت الهی شامل جامعه متحد و منسجم می شود، این همدلی می تواند به ظهور منتهی شود، یکی از عوامل نزدیک شدن دل مومنان حول محور ولایت، وجود مقدس امام حسین(علیه السلام) است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اینکه در آخرالزمان کربلا در ایام عاشورا و اربعین قبله دلها می‌شود، خاطرنشان کرد: توسل به اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه امام حسین(علیه السلام) سبب خوشحالی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می شود.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

ایجادتشکیلات فرماسونی توسط یهود

فرماسون یافری ماسون ازدوکلمه فری (free) وماسون (masion) تشکیل شده است فری یعنی آزادوماسون یعنی بنا بنابراین فرماسون یعنی بنای آزاد.وجه تسمیه فرماسون بعضی گفته اندچون آنها عقیده داشتندمعماری وبنایی عالم بایدباافکارآنها وبادست آنها ساخته شود وهمه مردم عالم بایدباافکارودیدگاههای آنها زندگی کنند دلایل مختلفی نقل شده است که درحدظن وگمان است عدای گفته اند :آنها دردوران سلیمان نبی برای آن حضرت کارگری وبنائی می کردند ومعبدسلیمان رامی ساختند،ازاین روخودرااسیردست آن پیامبرمی دیدند ووقتی حضرت سلیمان ازدنیارفت ،آنهاآزادشده وخودرابنای آزادنامیدند .عده ای دیگرگفتند:فرماسون ها بنا بودند(که اهرام مصرراساختند)چنددسته ازصنوف بودندکه به جهت اهمیت حرفه آنان ازبیگاری برای اشراف واربابان کلیسا معاف شدند.یکی ازاین صنوف بناهابودند وبه همین جهت بنای آزادلقب گرفتند.


 

دوعامل عمده ،منشاءایجادفرماسونی توسط یهود

عامل اول :صفات اخلاقی یهودیان درطول تاریخ یهودیان امتیازات خیالی خاصی رابرای خودقائل بودندوچنین می پنداشتندکه باخداوندارتباط های ویژه ای دارندودائما خودراقوم برترمعرفی می کردند.

عامل دوم :مصائب وارده بریهودیان :عامل دیگری که باعث شدتا آنها تشکیلاتی به نام فراماسونی راایجادکنندآن بودکه آنها مصائب زیادی رادرطول تاریخ متحمل شدندتاجائی که آنهاراازسرزمین مادریشان یعنی فلسطین اخراج کردندودرسراسرجهان پراکنده شدند (گرچه عامل اصلی آن مصائب اخلاق ورفتارآنهابوده است نه چیزدیگر)

تلمودکتابی است که شرحی جامع برتورات محسوب می شوددراین کتاب نوشته شده است که یهودیان مطابق آنچه قرآن بازگوکرده خودراقوم برترودارای جایگاه ویژه می دانند به چندفرازازکتاب تلموداشاره می کنیم .

1-ارواح یهودازارواح دیگران افضل است ،زیراارواح یهودجزء خداونداست همچنان که فرزندجزء پدرش می باشد.وارواح یهودنزدخداوندعزیزتراست ،زیراارواح دیگران شیطانی ومانندارواح حیوانات است.

2-بهشت مخصوص یهوداست وهیچ کس به جزآنهاداخل آن نمی شودولی جهنم جایگاه مسیحیان ومسلمانان است ودرآنجا فایده ای جزگریه وزاری عایدآنهانمی گردد،زیرازمینش ازگل وبسیارتاریک وبدبواست.

3-نطفه غیریهودمثل نطفه بقیه حیوانات است.

4-غیریهودی هرچندنیکوکاروصالح باشدبایداورابه قتل رساندونجات دادن غیریهودی حرام است.

5-تعدی وتجاوزبه ناموس غیریهودی مانعی ندارد،زیراکفارمثل حیوانات هستندوحیوانات رازناشویی نیست.

6-هرگاه یهودی واجنبی شکایت داشته باشند،حق رابایدبه جانب یهودی داداگرچه برباطل باشد.

7-یهودمانندزن شوهرداراست وهمچنان که درمنزل به استراحت می پردازدوشوهرخرجی اورامی دهد،بی آنکه درکارهای خارج ازمنزل بااوشرکت کند،یهودهم بایدبه استراحت پرداخته ودیگران روزیشان رافراهم کنند.

8-ملت برگزیده خداوندمائیم ولذاخداوندبرای ما ،حیوانات انسان نمایی خلق کرده است ،زیراخدامی دانست که مااحتیاج به دوقسم حیوان داریم ،یک حیوان بی شعوروغیرناطقه مانندبهائم ،ودیگری حیوانات ناطقه که انسانهای غیریهودهستندومابایدازهمه آنها سواری بگیریم.


 

خلاصه :یهودیان درطول تاریخ خودرادرجایگاه ویژه پنداشته ومردم غیریهودرابسان بردگانی می پنداشتندکه بایدبرای آنهاکارکنندوامکانات رفاهی برایشان فراهم کنند.به همین خاطرتشکیلات فراسونی راراه انداختند.  منبع پاسخ به شبهات اینترنتی جلد5ص 114

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

نقش یهوددرطول تاریخ اسلام


 

یهودیان درطول تاریخ اسلام نیزبه قصدایجاداختلاف درمیان مسلمانان ،به تشکیل فرقه ها وگروهای انحرافی پرداختند.

الف -فرقه ضاله وهابیت :تشکیل این فرقه بانیت تفرقه افکنی بین مسلمانان خصوصا بین دوگروه بزرگ شیعه وسنی بوده است که تحت حمایت آل سعوددرحجازصورت گرفت ودرطول سیصدسالی که ازتشکیل این گروه می  گذردجنایات بی شماری ازناحیه آنان صورت گرفته است .

ب- فرقه های ضاله بابیت وبهائیت :این فرقه ها باهدف تضعیف باورهای اعتقادی شیعیان مخصوصا درموردمسائلی مانندمهدویت بوده است .پیونداین فرقه ها بایهودیان به صورت آشکارا بوده وبزرگان این فرقه ها نیزاین مطلب راپنهان نکرده اند .

ج- فرقه ضاله صوفیه :هدف ازتشکیل این فرقه مخلوط کردن خرافه وباطل بامعارف ناب عرفانی ونهایتا سوء استفاده ازآن درجهت منافع یهودیان بوده است درمنابع روائی مااحادیث فراوانی درمذمت صوفیان واردشده است که به دومورداشاره می کنیم .


 

روایت اول : پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله وسلم )فرمود:روزقیامت  برامتم برپانشودتاآنکه قومی ازامت من به نام صوفیه برخیزند،آنهاازمن نیستندوبهره ای ازدین ندارند وآنهابرای ذکردورهم حلقه می زنندوصداهای خودرابلندمی کنندبه گمان این که برطریقت وراه من هستند،نه بلکه آنان ازکافران نیزگمراه ترواهل آتشندوصدائی دارندمانندعرعرالاغ -سفینه البحارج2ص 58


 

روایت دوم امام صادق (علیه السلام ) درجواب فردی ازصوفیان سوال کرده بود،فرمودندآنها دشمنان ماهستند،پس هرکس به آنها میل کندازآنان است وباآنهامحشورخواهدشدوبه زودی کسانی پیدامی شوندکه ادعای محبت مارامی کنندوبه ایشان نیزتمایل نشان می دهند،خودرابه ایشان تشبیه نموده ولقب آنان رابرخودمی گذارندوگفتارشان راتاویل می کنند.بدانکه هرکس به ایشان تمایل نشان دهدازمانیست وماازاوبیزاریم وهرکس آنان راردکندمانندکسی است که درحضورپیامبراکرم (صلی الله علیه وآله وسلم )باکفارجهادکرده است .حدیقه الشیعه ص562

این مباحث ادامه دارد...

  • محمد مزینانی