هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی

۱۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


ادامه مباحث مدیریتی 16 به استنادآیات قرآنی

151.برای موفقیت بیشتر، باید روی افراد از کودکی و نوجوانی کار کرد تا خوبیها در آنان نهادینه شود که در این صورت رفتارهای صحیح طبق خلق و خوی ایشان صورت می‌گیرد.

دفع تهدیدها

قَیمًا لِینْذِرَ بَأْسًا شَدیدًا مِنْ لَدُنْهُ وَ یبَشِّرَ الْمُؤْمِنینَ ... (کهف، 2)

قرآن، کتابی استوار است تا عذاب شدید را هشدار دهد و به مؤمنان بشارت دهد.

152.دفع ضرر، مهم‌تر از جلب منفعت است. لذا سازمان‌ها باید در اولویت‌بندی بین دفع ضررهای احتمالی که به سازمان وارد می‌شود و منافعی که ناشی از انجام تصمیم و اقدامی در سازمان است، ابتدا به دفع ضرر بپردازند. (پیشی گرفتن هشدار عذاب بر بشارت، تبیین کننده این معناست.)

کیفیت کار

لِنَبْلُوَهُمْ أَیهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً (کهف، 7)

ما انسانها را می‌آزماییم تا مشخص شود، که کدامشان بهتر و نیکوتر عمل می‌کنند.

153.آنچه که باید در سازمان‌، در مورد عملکرد افراد، معیار و اصل باشد، کیفیت و بازدهی کار آنهاست، نه مقدار و کمّیت آن.

دوری از وعده‌دادن

وَ لا تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنّی فاعِلٌ ذلِکَ غَدًا (کهف، 23)

درباره هیچ چیز و هیچ کار، نگو که من حتماً آن را فردا انجام می‌دهم.

154.مدیران و رهبران سازمان باید به این نکته توجه کنند که فراهم کردن امکانات و مقدمات انجام برنامه‌ها، تضمین‌کنندة قطعیت اقدامات نیست، چون عوامل و متغیرهای دیگری وجود دارند که به راحتی می‌توانند شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم بزنند.

دفع افسد به فاسد

أَمَّا السَّفینَةُ فَکانَتْ لِمَساکینَ یعْمَلُونَ فِی الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعیبَها وَ کانَ وَراءَهُمْ مَلِکٌ یأْخُذُ کُلَّ سَفینَةٍ غَصْبًا (کهف، 79)

حضرت خضر به حضرت موسی گفت: آن کشتی متعلق به چند یتیم است، آن را معیوب کردم زیرا پادشاهی در کمین بود که کشتی‌های سالم را غصب می‌کرد.

155.یکی از نکاتی که مدیران در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات خود باید لحاظ کنند دفع افسد به فاسد و ترجیح اهم بر مهم است. (داشتن کشتی معیوب بهتر از نداشتن آن است.)

نیازسنجی

فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجًا عَلى‏ أَنْ تَجْعَلَ بَینَنا وَ بَینَهُمْ سَدًّا (کهف، 94)

مردم به ذوالقرنین گفتند: آیا حاضری که ما هزینه‌ای (پولی) به تو بدهیم تا بین ما و یأجوج و مأجوج، سدّی ایجاد کنی که در امنیت باشیم؟

156.مردم در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که نسبت به آن احساس نیاز کنند، مخصوصاً اگر نیازهای اساسی باشد. لذا سازمان‌ها باید به دنبال کارهایی باشند که در پی برآوردن نیازهای مردم باشد و از این طریق سرمایه‌های آنها را برای انجام برنامه‌ها به کار گیرند.

نام‌گذاری پروژه‌ها

یا زَکَرِیا إِنّا نُبَشِّرُکَ بِغُلامٍ اسْمُهُ یحْیى‏ ... (مریم، 7)

ای زکریا! تو را به پسری بشارت می‌دهیم که نامش یحیی است.

157.مدیران، نامگذاری طرح‌ها، پروژه‌ها و محصولات را ساده نگیرند، زیرا نام نشانة اهداف، رسالت، مأموریت و فرهنگ سازمان است.

مسؤولیت خانوادگی

وَ کانَ یأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ... (مریم، 55)

اسماعیل، همواره خاندان خود را به نماز و زکات امر می‌کرد.

158.مدیران و رهبران سازمان‌ها و کسانی که مسؤولیت‌های سنگین اجتماعی دارند نباید از خانواده خود غافل شوند، بلکه باید علاوه بر مسؤولیت اجتماعی، به مسؤولیت خود در خانواده نیز بپردازند.

تخلف از فرمان جانشین

فَرَجَعَ مُوسى‏ إِلى‏‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفًا قالَ یا قَوْمِ أَ لَمْ یعِدْکُمْ رَبُّکُمْ وَعْدًا حَسَنًا... فَأَخْلَفْتُمْ مَوْعِدی‏ (طه، 86)

حضرت موسی پس از شنیدن خبر نافرمانی قومش از هارون، به سرعت و با عصبانیت به سوی بنی‌اسراییل بازگشت و فرمود: آیا پروردگارتان به شما وعده جزای نیک نداد؟! پس چرا از وعده ای که با من داشتید تخلف کردید.

159.تخلف از فرامین جانشین، تخلف از خود مدیر است. (حضرت موسی به کسانی که از فرمان جانشینش (هارون) تخلف کردند، گفت: شما از من تخلف کردید.)

پیامد تصمیم، انسجام سازمانی

إِنّی خَشیتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَینَ بَنی إِسْرائیلَ ... ‏(طه، 94)

هارون در جواب حضرت موسی که وی را به کم‌کاری متهم کرده بود، فرمود: من ترسیدم که بگویی: بین بنی‌اسرائیل تفرقه انداخته‌ای، به همین جهت در مقابل انحراف ایشان سکوت کردم.

160.در اتخاذ تصمیمات باید به عوارض و پیامدهای آن توجه کرد و این نکته را مدّ نظر قرار داد که حفظ وحدت و انسجام سازمان، مهم‌تر از توجه به مسائل دیگر است.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

واقعه بسیارمهم مباهله درصدراسلام

قال الله تبارک وتعالی  فی القرآن کریم :

قل ندعواابنائنا وابنائکم ونسائنا ونسائکم وانفسنا وانفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علی الکاذبین.

درروزبیست وچهارم ذی الحجه سال دهم هجری واقعه بسیارمهم وبزرگ درمدینه اتفاق افتادتعدادی ازمسیحیان نجران به همراه اسقف اعظم شان به مدینه خدمت پیامبراسلام حضرت محمدصلی الله علیه وآله وسلم رسیدندودرخصوص دین جدیدپرسش هایی کردند رسول خدابه زیبایی وصبرومتانت خاصی پاسخ آنهارادادولی آنها ادله پیامبررانپذیرفتندرسول اکرم صلوات الله علیه به آنها پیشنهادمباهله داد-مباهله یعنی دوگروه درمقابل همدیگرقراربگیرندودرحق همدیگر نفرین نمایند تابانزول عذاب الهی بریک گروه حقانیت آن گروه دیگربه اثبات برسد البته موضوع مباهله دروقتی انجام می شده که مباحثات ومنظره های علمی به بن بست می رسیدوهیچ راه دیگری متصورنبود

مسیحیان نجران پذیرفتند روزبیست وچهارمخ ذی الحجه سال دهم هجری ساعت مقررفرارسیددرخارج شهرمدینه مسحیان حضور پیدا کردندومنتظرآمدن رسول اکرم  صلوات الله علیه شدنددرهمین  وقت دیدندپیامبرخدادرحالی که ذکرمی گفت دریک دست امام حسن  علیه السلام ودردست دیگرامام حسین علیه السلام وپشت سرآنحضرت دخترش فاطمه زهراسلام الله علیها ودرعقب این جمع مولی الموحدین آقاامیرالمومنین علی علیه السلام است

وقتی  اسقف وبزرگ مسیحیان نجران این چهره های نورانی رامشاهده کردبه مسیحیان گفت من هرگزجرآت نمی کنم بااین افرادمباهله کنم من چهره هایی ملکوتی رامی بینم که اگردعاکنندحتما دعایشان مستجاب واگرنفرین کنندعالم زیرورومی شودوکوههای باعظمت ازجاکنده خواهدشد.

خلاصه آن روزسرنوشت سازمسیحیان نجران جرات مباهله باپیامبرخداراپیدانکردندومسیحت راازورطه هلاکت نجات دادند.درروایتی حضرت امام صادق علیه السلام فرموداگرآن روزمسیحیان مباهله می کردندیک نفرمسیحی روی کره زمین باقی نمی ماندوهمه هلاک می شدند حتی لانه پرندگان و مرغان درممالک مسیحی به آتش کشیده می شد.مااین روزبزرگ راگرامی می داریم وبه روح مطهرپنجتن آل عبا درود و صلوات می فرستیم.

درپایان مرادازابناء رسول خدافقط امام حسن وامام حسین علیهماالسلام هستندومرادازنسائنا فقط شخصیت ملکوتی فاطمه زهراسلام الله علیها کوثرقرآن است ومرادازانفسنا فقط شخص علی ابن ابطالب علیه السلام است  که جان پیامبرمحسوب می شود.


 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

 

مباحث مدیریتی 15مستندبه آیات قرآنی

سرمایه و نیروی انسانی

وَ أَمْدَدْناکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ جَعَلْناکُمْ أَکْثَرَ نَفیرًا (اسراء، 6)

خداوند خطاب به مؤمنان می‌فرماید: ما شما را با اموال و فرزندان کمک کردیم تا بر دشمنان پیروز شوید.

141.سرمایه و نیروی انسانی دو عامل مهم و تأثیرگذار و قدرت آفرین برای مدیران است که بکارگیری ترکیب مؤثر و کارآمدی از آن دو منبع، موجبات موفقیت را فراهم می‌آورد.

نظریه سیستمی

إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلانْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها ... (اسراء، 7)

اگر نیکی کنید به خود کردهاید و اگر بدی کنید باز هم به خود بدی کردهاید.

142.مدیران در ارتباطات و تعاملات خود با نیروها و زیرمجموعه‌ها، این فرهنگ و باور را در آنان به وجود آورند که آثار رشد یا پیامدهای شکست تشکیلات، متعلق به خود آنان است.

فرهنگ رحمت

عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یرْحَمَکُمْ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا ... (اسراء، 8)

امید است که خدا بر شما رحم کند و اگر دوباره نقض پیمان کرده و به فساد برگردید، خدا نیز برخواهد گشت و عذاب می‌فرستد.

143.شایسته است رهبران و مدیران فرهنگ رحمت را به عنوان فرهنگ و باور غالب در سازمان حاکم کنند گرچه هشدار و تهدید به عنوان ابزاری برای تنبیه متخلفانی که تخلفات خود را تکرار می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میانه روی در هزینه

وَ لا تَجْعَلْ یدَکَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا (اسراء، 29)

نه آنقدر سخت‌گیر باش که هیچ انفاقی نکنی و نه آنقدر دست و دلباز که همه چیز را انفاق کنی و چیزی برای خودت نماند و سرزنش شده و حسرت‌خورده به کنجی نشینی.

144.در جبران خدمات کارکنان و نیروهای تحت امر، باید اعتدال داشت، نه آنقدر که ایشان در مضیقه قرار گیرند و مایوس و ناراضی شوند و نه آنقدر بذل و بخشش که به ورشکستگی و شرمندگی مدیر و سازمان کشیده شود.

جاذبه تخلفات

وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً (اسراء، 32)

به زنا، حتی نزدیک نشوید که راه زشت و کار بدی است.

145.جاذبة برخی خلاف‌ها آنقدر زیاد است که حتی از نزدیک شدن به آنها نهی شده است. لذا باید فرهنگ سازمانی و فضای غالب به گونه‌ای فراهم باشد که کمترین حدی برای اینگونه جاذبه‌های نامشروع وجود نداشته باشد.

درستکاری

وَ أَوْفُوا الْکَیلَ إِذا کِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقیمِ ذلِکَ خَیرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً (اسراء، 35)

و چون داد و ستد کنید، پیمانه را کامل دهید و با ترازوی درست وزن کنید، که این بهتر و سرانجامش نیکوتر است.

146.سازمان‌هایی که با معاملات تجاری رابطه دارند، باید درستکاری، وفای به قرارداد، امانتداری و دقت در معاملات را از یاد نبرند و این اصل، در سازمان‌ به عنوان ارزش و فرهنگ درآید زیرا موجب جذب مشتری برای کسب سود بلندمدت می‌شود.

شایعه

وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (اسراء، 36)

و از آنچه نسبت به آن علم نداری پیروی مکن، همانا گوش و چشم و دل، همگی مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

147.کارکنان و اعضای سازمان باید از موضوعاتی که به صورت شایعه در سازمان پخش می‌شود اجتناب کنند.

یادآوری اهداف

وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فی هذَا الْقُرْآنِ لِیذَّکَّرُوا ... (اسراء، 41)

ما در این قرآن حقایق را به شکل‌های مختلف بیان کردیم تا پند بگیرند.

148.مدیران باید با بیان جذاب و استفاده از روش‌های مختلف و متنوع، به گونه‌ای که کارکنان احساس خستگی نکنند، پیوسته اهداف و رسالتها را تذکر دهند.

لغزش مدیران عالی

إِذًا َلاذَقْناکَ ضِعْفَ الْحَیاةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ... (اسراء، 75)

خداوند، به رسولش می‌فرماید: اگرگرفتار لغزش می‌شدی، در دنیا و آخرت عذابی دوچندان در انتظارت بود.

149.مدیران و رهبران سازمان هر چه در سطوح بالاتری قرار گیرند، مسؤولیت بیشتری دارند و کمترین لغزش آنان موجب خسارت‌های سنگینی می‌شود. لذا باید ساز و کاری اجرا نمود که برای تخلفات مسؤولین جریمة سنگین‌تری وضع شود تا هم عبرتی برای دیگران باشد و هم از نفوذ فساد در سطوح بالای سازمان جلوگیری نمود.

فرهنگ سازمانی

قُلْ کُلٌّ یعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ ... (اسراء، 84)

بگو: هر کس بر ساختار و خلق و خوی خویش عمل می‌کند.

150.رفتار سازمانی ریشه در عادات سازمانی دارد، لذا باید از عادات و رسوم نادرستی که در فرهنگ سازمان و فرهنگ فردی اعضا رخنه می‌کند، جلوگیری کرد تا این فضای نادرست که به عنوان تهدیدی جدی برای رشد مطرح است، در رفتار عملی کارکنان جلوه گر نشود.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


گزارش جلسه هم اندیشی بابانوان شاغل درشرکتهای مسافربری پایانه امام رضا (علیه السلام) درتاریخ96/6/12

به روال هرساله جلسه ای درخصوص گسترش عفاف وحجاب درپایانه مسافربری امام رضا علیه السلام ازطریق اداره کل برگزارمی گرددجلسه مزبوردرتاریخ96/6/12 ساعت 10صبح دراتاق جلسات پایانه مسافربری امام رضا علیه السلام با حضورحجه الاسلام مزینانی وآقای سیدعلی آشگران وسه نفرازبانوان نیروی انتظامی مستقردرپایانه وباشرکت گسترده بانوان شاغل درپایانه باتلاوتی چندازآیات کلام الله مجیدآغاز درادامه دبیرشورای فرهنگی بااشاره به آیه شریفه قرآن کریم یاایهاالنبی قل لازواجک وبناتک ونساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوذین ان الله غفورارحیما-احزاب 59 درخصوص اهمیت عفاف وحجاب نکاتی رابیان کردند ایشان بیان داشتند چراحجاب لازم است؟

1-چون انسان عزیزاست2-چون زن حامل امانت الهی است 3-چون نامردی زیاداست 4-چون حجاب آرامش می آورد-شخصیت می آورد احترامی که توبرای خودت قائلی آبرومی آوردیعنی احترامی که دیگران برای توقائل هستند 5-چون خواست خداست 6-سفارش قرآن کریم درسوره نوراست 7- چون زیبایی زن درانحصارهمسروزندگی خودش باشد8- چون بدحجابی عقده حقارت است که منشاء آن عدم حریت است وچیزی درزندگی جزجنسیت خودندارد که ارائه نماید.

 حجه الاسلام مزینانی بیان داشتند مقام معظم رهبری می فرمایند هدف تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم راعوض کندازراه اسلام منصرف نمایدوازمبارزه ناامیدسازد

مسئله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست -اگرکسی چنین برداشتی ازحجاب داشته باشداین یک برداشت کاملا غلط است مسئله حجاب به معنای جلوگیری ازاختلاط وآمیزش بی قیدوشرط زن ومرددرجامعه است زیراآمیزش واختلاط بی قیدوشرط هم به ضرر جامعه وهم به ضررزن ومردبه خصوص به ضررزن است.

حجاب  ح= حریت ج=جذبه ا=آبرووشرف ب= بندگی

مزینانی درخصوص اهمیت نمازبه ویژه نمازاول وقت به مطالبی ازفرمایشات حضرت آیه الله بهجت اشاره کرد ایشان می فرماید نماز مانند لیموشیرین است هرچه ازاول وقت دورترشودتلخ ترمی شودهرکه عادت به تاخیرنمازهاکرده خودرابرای تاخیردرامورزندگی آماده کند تاخیر درازدواج ،تاخیردراشتغال،تاخیردرتولداولاد،تاخیردرسلامتی هرقدرکه امورنمازت منظم باشد،امورزندگیت هم تنظیم خواهدشد.

درپایان جلسه مسابقه ای باعنوان منافع دارابودن حجاب وضررهای بی حجابی کدام است؟ برگزار گردیدکه 17نفرازخواهران حاضردرجلسه دراین مسابقه شرکت نمودندکه به قیدقرعه به 3نفرازایشان هدایای دردهه امامت وولایت اهداء خواهدشد.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


مباحث مدیریتی14 به استنادآیات قرآنی

131.در بکارگیری افراد لایق، علاقة شخصی افراد باید در نظر گرفته شود. (یوسف خود علاقمند بود که خزانه‌دار گردد.)

132.وقتی در کاری مهارت دارید، با اعتماد به نفس آن را بپذیرید.

133.در هر موقعیتی که فرد قرار دارد باید به نظرات سایرین و مشاوران امین توجه داشته باشد. (پیشنهاد یوسف پذیرفته شد.)

خلاقیت، ریسک پذیری

وَ قالَ لِفِتْیانِهِ اجْعَلُوا بِضاعَتَهُمْ فی رِحالِهِمْ لَعَلَّهُمْ یعْرِفُونَها إِذَا انْقَلَبُوا إِلى‏ أَهْلِهِمْ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ‏ (یوسف، 62)

حضرت یوسف به غلامان خود گفت: آنچه را به عنوان بهای گندم پرداخته‌اند در بارهایشان بگذارید تا هنگامی که به خانة خود برمی‌گردند و بارها را می‌گشایند آن را بازشناسند و (بهامید تکرار دوبارة این اتفاق) به مصر بازگردند.

134.مدیران و رهبران باید از طرح‌های ابتکاری استفاده نمایند. در هر موقعیت و شرایطی بکارگیری قوة خلاقیت باعث ایجاد نوآوری و ابتکار در روش می‌گردد.

135.برای اجرایی کردن طرح‌ها، گمان و ظنّ‌ قوی برای رسیدن به مطلوب کافی است و نباید دست روی دست گذاشت تا یقین کامل شود. (ریسک‌پذیری لازم است، چنان که یوسف گفت: (لعلهم یرجعون) شاید بازگردند.)

توجه به سابقه افراد

قالَ هَلْ آمَنُکُمْ عَلَیهِ الّا کما امنتکم علی اخیه من قبل ... ‏(یوسف، 64)

هنگامی که پسران یعقوب از پدرشان خواستند برادر یوسف (بنیامین) را همراه خود به مصر ببرند، یعقوب گفت: آیا شما را بر او امین بدانم؟ همان‌گونه که نسبت به برادرش یوسف به شما اطمینان کردم؟!

136.اعتماد سریع به افراد بد سابقه در سپردن مسؤولیت، جایز نیست.

احتمالات در برنامه‌ریزی

لاتدخلوا من باب واحد و ادخلوا من ابواب متفرقه و ما أُغْنی عَنْکُمْ مِنَ اللّهِ مِنْ شَی‏ءٍ ... ‏(یوسف، 67)

یعقوب به پسرانش گفت: از یک در وارد نشوید، بلکه از دروازه‌های مختلف وارد مصر شوید و سپس گفت: با این حال نمی‌توان مقدّرات خدا را تغییر داد.

137.در برنامه‌ریزی، راههای مختلف رسیدن به هدف را بررسی و تجزیه کنید.

138.علاوه بر برنامه‌ریزی، احتساب احتمالات لازم است. (یعقوب علاوه بر چاره‌اندیشی، ذکر می‌کند که ممکن است هدفم برآورده نشود.)

تکرار تخلفات

 وَ قَضَینا إِلى‏ بَنی إِسْرائیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی اْلارْضِ مَرَّتَینِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبیرًا (اسراء، 4)

در کتاب تورات، به بنی‌اسرائیل هشدار داده شد که شما دو بار در زمین فساد می‌کنید و برتری‌جویی خواهید کرد.

139.مدیران بایستی توجه داشته باشند که انحرافات و فسادهایی که در سازمان تکرار می‌شوند، خطرناک‌تر است، مخصوصاً اگر گروهی قصد جایگزینی منافع خود به جای مصالح سازمان را داشته باشند زیرا که در این راه مکرراً دچار انحراف و فساد خواهند شد.

اقتدار مدیریت

بَعَثْنا عَلَیکُمْ عِبادًا لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ ... (اسراء، 5)

پس از این که قوم بنی‌اسرائیل مرتکب اولین فساد ‌شوند، خدای متعال این‌گونه وعده داده است که گروهی از بندگان توانا و سلحشور را بر‌انگیزد تا با یافتن فتنه‌گران به سرکوب آنها بپردازند.

140.مدیران سازمان باید قدرت لازم برای کنار گذاردن کسانی که علیه اهداف سازمان فساد و فتنه می‌کنند، را داشته باشند تا در موقع لزوم با اعمال قدرت، اهداف سازمان را حفظ نموده و سازمان را از خطر آشوبگران نجات دهند.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

اهمیت حجاب وعفاف


Image result for ‫عفاف وحجاب‬‎
  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

مباحث مدیریتی 13 مستندبه آیات قرآنی

121.هر کس پست یا مسؤولیتی می‌گیرد، باید در رفتارهای خویش دقت زیادی داشته باشد چون اخبار مربوط به مسؤولین بسیار زود منتشر می‌شود.

مدیریت بحران، برنامه‌ریزی استراتژیک

قالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنینَ دَأَبًا فَما حَصَدْتُمْ فَذَرُوهُ فی سُنْبُلِهِ إِلاّ قَلیلاً مِمّا تَأْکُلُونَ ‏(یوسف، 47)

یوسف گفت: هفت سال پی در پی کشت کنید و آنچه را درو کردید، جز اندکی را که می‌خورید، در خوشه‌اش کنار بگذارید.

122.تشریح وضعیت بحران، از جمله وظایف مهم مدیریت بحران است و ارائة راه حل (طرح و برنامه) برای خروج از وضعیت بحرانی نیز از وظایف ایشان است.

123.برنامه‌ریزی در تولید و صرفه‌جویی در مصرف برای ایجاد پشتوانه، یک ضرورت برای کشورهای در حال توسعه است.

124.در برنامه‌ریزی و نظارت بر مصرف، سهم نسل آینده حفظ و ‌مراعات شود.

125.طرح‌ها باید به نحوی برنامه قابلیت عملی شدن داشته باشد. (بهترین راه ذخیره‌سازی گندم بدون سیلو و انبار، واگذاردن گندم در خوشه‌اش بود تا دچار فساد زودرس نشود.)

مشاوره تخصصی (اتاق فکر)

وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونی بِهِ فَلَمّا جاءَهُ الرَّسُولُ ... (یوسف، 50)

هنگامی که پادشاه مصر خوابی عجیب دید، خواست که یوسف را نزد وی آورند تا در مورد خواب سؤال کند.

126.در شرایط بحرانی سازمان، برای حل معضلات و مسائل از مشاوران و نخبگان باید بهره برد. یکی از راهکارهای عملی آن راه‌اندازی اتاق‌های فکر در هر سازمان است.

ویژگی‌های مشاوران

وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسی فَلَمّا کَلَّمَهُ قالَ إِنَّکَ الْیوْمَ لَدَینا مَکینٌ أَمینٌ ‏(یوسف، 54)

پادشاه گفت: یوسف را نزد من آورید تا او را مشاور مخصوص خود قرار دهم. پس هنگامی که با او گفتگو نمود،گفت: تو امروز نزد ما فردی بزرگ و امین هستی.

127.برای اعطای مسؤولیت‌های بسیار مهم، گاه لازم است مدیر عالی خود وارد گزینش شود.

128.برای تصدّی پست‌های مهم و کلیدی، علاوه بر تدبیر و کاردانی، محبوبیت و مقبولیت نیز بسیار مهم است. (یوسف در اثر عفّت، تدبیر، تعبیر خواب و بزرگواری، محبوبیت خاصی پیدا کرد، لذا عزیز مصر گفت: او مشاور خودم باشد.)

129.مشاورین باید اهل تقوی، تدبیر و امانت‌دار باشند. (مکین امین)

130.مدیران در سپردن مسؤولیت‌ها به افراد امین نباید تعلّل کنند.

ادامه دارد...


  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


شهادت مظلومانه پنجمین اخترتابناک امامت وولایت حضرت امام محمدباقرعلیه رابه عموم شیعیان وارادتمندان آن حضرت تسلیت می گوئیم

قال الباقرعلیه السلام :

انا اهل البیت نصل من قطعنا ونحسن الی من اساء الینا ،فنری والله فی ذلک العاقبه الحسنه

-الکافی ج 2 ص 488

امام باقرعلیه السلام فرمودند:

مااهل  بیت به هرکه ازما گسلد،می پیوندیم وبه کسی که به مابدی کند،نیکی می کنیم ، به خداسوگندفرجام نیک رادراین می بینیم.

وقال علیه الاسلام : بنی الاسلام علی خمس دعائم :اقام الصلاه ،وایتاء الزکاه ،وصوم شهررمضان،وحج البیت ،والولایه لنا اهل البیت -امالی طوسی 192/124

اسلام برپنج پایه استوارشده است :نمازخواندن ،زکات دادن ،روزه ماه رمضان ،حج خانه خداوپذیرش ولایت مااهل البیت.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


مباحث مدیریتی 12به استناد آیات قرآنی

111.علوم کلیدی و دانش‌های استراتژیک را نباید به هر فردی آموخت، برای در اختیار گذاشتن اطلاعات مهم باید افراد را گزینش کرد.

گروه گرایی، برتری بر اساس لیاقت

إِذْ قالُوا لَیوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى‏ أَبینا مِنّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ ... ‏(یوسف، 8

برادران یوسف گفتند: یوسف و برادرش بنیامین نزد پدرمان از ما محبوب‌ترند، در حالی که ما گروهی نیرومند هستیم.

112.تبعیض با تفاوت یکسان نیست. تبعیض، برتری دادن بدون دلیل است و تفاوت، برتری بر اساس لیاقت. لذا برتری دادن افراد بر اساس لیاقت‌هایشان در رده‌های مدیریتی، اصلی معقول و تأیید شده است.

113.گروه‌گرایی، اگر بدون رهبری صحیح باشد و جهت‌گیری منفی و مخرب پیدا کند باید شدیداً کنترل شود، زیرا عوامل سقوط را سریع‌تر فراهم می‌کند. (برادران حضرت یوسف به همین دلیل دچار انحراف شدند و هنگامی که تحت نظارت و هدایت یوسف قرار گرفتند از اشتباهات خود بازگشتند.)

تقسیم کار

وَ جاءَتْ سَیارَةٌ فَأَرْسَلُوا وارِدَهُمْ ... ‏(یوسف، 19)

کاروانی از راه رسید و مأمور آب را فرستادند تا آب بیاورد.

114.تقسیم کار یکی از اصول مدیریت و زندگی جمعی است. (کلمه «وارد» به معنی کسی است که مسؤول آب آوردن است.)

ارتقا از قاعده هرم

عَسى‏ أَنْ ینْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا ... (یوسف، 21)

عزیز مصر به همسرش گفت: یوسف را به چشم برده نگاه نکن، امید است در آینده به ما سود برساند (در امور خانه، ما را کمک کند) یا او را به فرزندی بگیریم.

115.تصمیم‌های مهم را پس از ارزیابی و به صورت مرحله‌ای اتخاذ کنید. (اول یوسف به عنوان کمک کار خانه و سپس به عنوان فرزند قرار داده شد.)

116.طی کردن هرم مدیریتی باید مرحله به مرحله صورت پذیرد. در انتخاب مدیران رده‌های بالاتر، از مدیران رده پایینی استفاده شود که پله‌های هرم را طی کرده‌اند.

توانایی رشد

کَذلِکَ مَکَّنّا لِیوسُفَ فِی اْلارْضِ ... ‏(یوسف، 21

و اینگونه یوسف را در زمین قدرت بخشیدیم.

117.هیچ گاه زیردستان را نباید دست کم گرفت، چون ممکن است توانایی رشد و طی مدارج عالی را داشته باشند. (یوسف برده، پادشاه شد.)

ترفیع، شفاف سازی، وارستگی

وَ لَمّا بَلَغَ أَشُدَّهاتیناهُ حُکْمًا وَ عِلْمًا وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ ‏(یوسف، 22)

و چون یوسف به رشد و قوت رسید، به او حکم (نبوت) و علم دادیم و اینگونه پاداش نیکوکاران را می‌دهیم.

118.ترفیع افراد باید در وقت خود صورت پذیرد، اگر زودتر باشد فرد به صلاحیت لازم نرسیده است و اگر دیرتر باشد انگیزش افراد را کاهش می‌دهد.

119.دلیل عزل و نصب‌ها را برای دیگران باید بیان کرد تا فضای رقابت در سازمان حاکم شود؛ چنان که خداوند دلیل نصب یوسف را نیکوکار بودن او شمرده است.

120.تنها علم و توان برای مسؤولیت‌پذیری کافی نیست، بلکه وارستگی و نیکوسیرتی نیز شرط است. (المحسنین)

دقت در رفتار

وَ قالَ نِسْوَةٌ فِی الْمَدینَةِ امْرَأَةُ الْعَزیزِ تُراوِدُ فَتاها ... ‏(یوسف، 30)

زنان شهر گفتند: همسر عزیز با غلامش مراوده داشته است

ادامه دارد...

 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


چرانمازمی خوانم؟

جوابم چنین است ،نمازاین است:

نمازتجدیدوفاداری به معشوق است،نمازعرصه عشق افزای عاشق ومعشوق است،نمازخودبودن است ،نمازتجلی بندگی است ،تجلی عشق به معشوق است ،نمازلحظه وصل است ،نمازرسیدن به معشوق است ،نمازشوق دیدن یاراست ،نمازتمامیت عاشقی است ،نمازچشیدن گرمای خورشیداست ،نمازپیمودن راه کوچه یاراست ،نمازاین است :

نمازیعنی رفتن به اوج ملکوت ،یعنی رهایی ازبنددنیاواطراف ،نمازفرصت رهایی است ،نمازبه خاک افتادن دربرابربی کرانی هاست ،در برابر عظمت هاست ،دربرابرزیبایی هاست ،نمازصفای روح است ،آزادکردن روح درراه رسیدن به حبیب است ،اینست نماز،نمازاین است ،پشت کردن به نازیبایی هاوروبه زیبایی کردن است ،نمازدروازه بین ملکوت ودنیااست ،دروازه ی بین زمین وآسمانهاست ،نماز،آری نفس نمازچنین است .

زنده یاد مرحوم سعیدجهانشیری نوجوان 15 ساله

درتاریخ بهمن 1389

روحش شادویادش گرامی باد.جهت شادی روح این عزیزهنرمندفاتحه مع الصلوات والاخلاص

  • محمد مزینانی