هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

امام خمینی (قدس سره )

هرکس هرجاهست امور همانجا رااصلاح کندمملکت همه اش اصلاح خواهدشد.


قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )

مررت لیله اسری بی علی قوم یخمشون وجوههم باظفارهم ،فقلت :یاجبرئیل ،من هولاء ؟فقال : هولاء الذین یغتابون الناس ویقعون فی اعراضهم -تنبیه الخواطر1/115

پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم )درشب معراج ،مردمی رادیده که چهره های خودراباناخنهایشان می خراشند،پرسیدم:ای جبرئیل اینها کیستند؟گفت:اینهاکسانی هستندکه ازمردم غیبت می کنندوآبرویشان را می برند.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

نکات آموزنده بزرگان علم وادب

اگه نگاهت همیشه به بالاباشه ،دیگه دلت ازاین پایینا نمیگیره.

مادامی که تلخی زندگی دیگران راشیرین میکنی بدان که زندگی میکنی .

برای خانه ی همسایه ات هم ،چراغ آرزو کن قطعا حوالی خانه ات روشن ترخواهدشد.

آدمی برای لذت بردن اززندگی به آرامش نیازدارد،وبرای چگونه زندگی کردن به دانش.

گاه یک حرف زمستان آدم راگرم نگه می داردوگاه یک حرف عمر آدم راسردمیکند.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قدم اول تهذیب

شما عالم دیگری هم دارید ،معادوقیامتی نیزبرای شماهست (مثل موجودات که عودورجعت ندارند،نمی باشید) چراعبرت نمی گیرید؟چرابیدارنمی شوید؟چرااینقدرآسوده به غیبت وبدگویی نسبت به براردران مسلمان خودمی پردازید،ویااستماع می کنید؟هیچ میدانیداین زبانی که برای غیبت درازمی شوددرقیامت زیرپای دیگران کوبیده می شود؟آیاخبرداریدکه الغیبه ادام کلاب النارهیچ فکرکرده ایدکه این اختلافات ،عداوتها،حسدها ،بدبینیها ،خودخواهیها وغروروتکبرچه عواقب سوئی دارد؟آیامی دانیدعاقبت این اعمال رذیله ومحرمه ،جهنم بوده ،ممکن است خدای نخواسته به خلوددرنارمنجرشود؟

کتاب جهادبانفس -امام خمینی (قدس سره )ص37

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

مهدی است آنکه نهضت قرآن به پا کند/مهدی است آنکه نیک وبدما زهم جداکند                

قال الکاظم علیه السلام:من کف نفسه عن اعراض الناس اقاله الله عثرته یوم القیامه ،ومن کف غضبه عن الناس کف الله عنه غضبه یوم القیامه -البحارج 78 ص305

هرکس که نفس خودراازخیانت به آبروی مردم بازداردخداونددرروزقیامت ازلغزش وخطایش می گذردوهرکس غضب وخشم خود را از مردم بازداردخداونددرروزقیامت اوراازغضب خوددرامان خواهدداشت.


ما آمده ایم که زندگی کنیم تاقیمت پیداکنیم ،نه به هرقیمتی زندگی کنیم.

یادمان باشدباشکستن پای دیگران ،ما بهترراه نخواهیم رفت

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

اگربتوانیم باقرآن انس بگیریم معارف قرآن رادردل وجان خودنفوذ دهیم زندگی ما وجامعه ما قرآنی خواهدشد.


قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )له نجوم وعلی نجومه نجوم لاتحصی عجائبه ولاتبلی غرائبه فیه مصابیح الهدی ومنازل الحکمه -بحارالانوارجلد89صفحه 17

قرآن ستارگان درخشانی دارد،وبرفرازاین ستارگان، ستارگان دیگری است ،شگفتیهایش پایان نمی گیرد،وعجائبش کهنه نمی شود،چراغهای هدایت درآن است ،ومنزلگاهی حکمت ودانش

شخصی خدمت حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام )رسیدوعرض کردمابال القرآن لایزدادعلی النشروالدرس الاغضاصه -چراقرآن هرقدربیشترمنتشرومطالعه می شودتازه  تر می گردد.

فرمود:لان الله تبارک وتعالی لم یجعله لزمان دون زمان ولالناس دون ناس فهوفی کل زمان جدیدوعندکل قوم غض الی یوم القیامه-همان مدرک صفحه15

این بخاطرآن است که خداوندمتعال قرآن رابرای زمان خاص وقوم خاصی قرارنداده ،ولذا درهرزمانی تازه ،ونزدهرجمعیتی باطراوت است تاروزقیامت.

قال علی علیه السلام :فیه ربیع القلب وینابیع العلم وماللقلب جلاء غیره -نهج البلاغه خطبه 176

درقرآن بهاردلها ،سرچشمه های علم ودانش است ،وهیچ چیزهم چون قرآن قلب آدمی راجلانمی دهد.

قال علی علیه السلام :والعلموا انه لیس علی احدبعدالقرآن من فاقه ولالاحدقبل القرآن من غنی-نهج البلاغه خطبه 176

بدانیدهیچکس باداشتن قرآن فقیرنیست ،وهیچکس بدون قرآن غنی وبی نیازنمی باشد.

تفسیرنمونه ج 27ص13

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

عاقبت به خیری با خواندن دعای عهد

امام خمینی (ره) فرمودند: صبح ها سعی کن این دعا «دعای عهد» را بخوانی چون در سرنوشت (عاقبت به خیری) دخالت دارد.

دعای عهد یکی از دعاهای شیعیان دوازده امامی است. در مفاتیح الجنان نقل شده است:«هر کس چهل صبح این دعا را را بخواند از یاران امام دوازدهم شیعیان خواهد بود و اگر پیش از ظهور بمیرد، خداوند او را از قبرش بیرون آورد (رجعت می کند) تا به خدمت وی درآید.»


حضرت امام صادق می فرمایند : هرکس چهل صباح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد او را از گور بیرون آورند و در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هرکلمه هزار حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند. 

کسی که این خواسته ها را هر روز در دعا مطرح می کند حتما سعی می کنند خودش را جوری بسازد که امامش می خواهد و بدیهی است که رضایت امام عصر از انسان بالاترین اجر و پاداش است. بنابراین خواندن این دعا که سیره سلف صالح بوده آثار و فوائد مهمی دارد و فائده مهم آن حفظ عقاید و پاکی عمل انسان است که بالاترین ثمره است.


فلسفه سفارش به قرائت دعای عهد هنگام صبحگاه چیست؟

عهد و پیمان و میثاق با امام از دیگر مضامین این دعاست. عهد در زندگی منتظر باید همیشگی باشد. وقتی زندگی بر مبنای انتظار شکل گرفت عهد، دائمی وهمیشگی می شود. منتظر واقعی هرگز از عهدش با امام رویگردان نمی شود. قرائت صبحگاهی این دعا موجب می شود که فراموش نکنیم پیش از هر کس با امام خود عهد بستیم و اولویت عهد با امام را بر همه پیمانها حفظ کنیم چرا که «رسم عاشق نیست با یک دل دو دلبر داشتن / یا ز جانان یا ز جان باید دل برداشتن»

سایت تبیان سازمان تبلیغات اسلامی -باشگاه خبرنگاران جوان

  • محمد مزینانی
  • ۱
  • ۰

آثاررعایت نکردن حجاب

1- ناخشنودی پروردگار

2-موردتوجه افرادغافل وخطاکارواقع شدن

3-امیدوارنمودن شیطان

4-تضعیف اراده دراثراطاعت ازهوای نفس

5-به خطرانداختن خودودیگران

6-ازبین بردن سلامت معنوی

7-سردشدن روابط وبه خطرافتادن نظام خانواده

8-افزایش تنش ونگرانی

9-تضعیف قوه ی فرهنگی واقتصادی جامعه

10-کم کردن ارزش وحرمت زن

11-مجری نقشه های بداندیشان وشیادان قرارگرفتن

12-مشارکت درجرم وخطای دیگران

13-دورکردن ازارزش ها

14-محرومیت ازدعای خیرخوبان

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

باعرض تبریک وتهنیت میلادخجسته ومسعودولی نعمتمان حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه والثناء) برشما ارادتمندان به ساحت قدس ائمه اطهارعلیهم السلام

قال علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) :التودد الی  الناس نصف العقل -دوستی با مردم نصف عقل است.

قال الرضا (علیه السلام) :من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه یوم القیمه -هرکس اندوه ومشکلی راازمومنی برطرف نماید خداوندمتعال درروزقیامت اندوه راازقلبش برطرف سازد.

سئل الرضا (علیه السلام ):عن حدالتوکل ؟فقال (علیه السلام ):ان لاتخاف احدا الاالله - ازامام رضا (علیه السلام) ازحقیقت توکل سوال شدآن بزرگوارفرمود:این که جزخداازکسی نترسی.

قال الرضا (علیه السلام) :لیس شی ء من الاعمال عزوجل بعدالفرائض افضل من ادخال السرورعلی المومن - آن بزرگوارفرمودبعدازانجام واجبات ،کاری بهترازایجادخوشحالی برای مومن ،نزدخداوندبزرگ نیست.

قال الرضا (علیه السلام ):تزاورواتحابواوتصافحولاتحاشموا .به دیدن یکدیگررویدتایکدیگررادوست داشته باشیدودست یکدیگررابفشاریدوبه هم خشم نگیرید.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

حق مالکیت و کار نداشتن زنان غربی تا اوایل قرن بیستم

باید مسائل ارزشی اسلام در جامعه‌ی ما احیاء بشود. مثلاً مسأله‌ی حجاب، یک مسأله‌ی ارزشی است. مسأله‌ی حجاب، مسأله‌یی است که اگرچه مقدمه‌یی است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسأله‌ی ارزشی است. ما که روی حجاب این‌قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می‌کند تا بتواند به آن رتبه‌ی معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاههای بسیار لغزنده‌یی که سر راهش قرار داده‌اند، نشود. 

نقطه‌ی مقابل این، درست همان فرهنگ رومی حاکم بر امروز اروپاست. آن‌ها با همه چیز کنار می‌آیند، جز با دو، سه چیز؛ یکی از آن‌ها و شاید مهم‌ترینش حفظ این حالت حفاظ منضبط میان دو جنس زن و مرد است؛ یعنی خویشتن‌داری در مقابل چیزی که به آن آزادی جنسی گفته می‌شود. در مقابل این، به‌شدت سرسختند؛ هر کار دیگری بکنند، مهم نیست. از نظر آن‌ها کسی مرتجع است که روی این مسئله تکیه بکند. اگر در کشوری، زنان با یک حدودی از مردان مجزا شدند، این می‌شود خلاف تمدن! راست هم می‌گویند؛ تمدن آن‌ها که بر ویرانه‌های همان تمدن رومی بنا شده، چیزی جز این نیست؛ اما این از لحاظ ارزشی غلط است؛ عکسش درست است. ما از دنیای غرب که آمدند زن بشری را در طول دوره‌های گذشته تا امروز این‌قدر مورد تحقیر قرار دادند، طلبکاریم. شما ببینید در اروپا و در کشورهای غربی، تا اندکی پیش زنان حقوق مالی مستقلی نداشتند. من یک‌وقت بدقت آمارش را استخراج کردم و در صحبتی ظاهراً در نماز جمعه‌ی چهار، پنج سال پیش از این بود آن را مطرح کردم. مثلًا تا اوایل قرن بیستم، با همه‌ی آن ادعاهایی که شده است، با آن کشف حجاب عجیب و غریبی که در غرب روز به روز هم بیشتر شده، با آن اختلاط جنسی بی‌نهایت و بی‌مهار که خیال می‌کنند این احترام کردن و ارزش دادن به زن است درعین‌حال زن غربی حق نداشته از ثروتی که متعلق به خودش بوده، آزادانه استفاده کند! در مقابل شوهر، مالک دارایی خودش نبوده است. یعنی زنی که ازدواج می‌کرد، ثروت و دارایی و ملکش متعلق به شوهرش بود؛ خودش حق نداشت نسبت به آن تصرفی بکند؛ تا اینکه بتدریج حق مالکیت و حق کار، تا اوایل قرن بیستم به زنان داده شد. یعنی این مسأله‌یی که جزو اولی‌ترین حقوق بشری است، از زن دریغ داشتند؛ اما فشار و تکیه‌ی بیشتر را روی آن مسأله‌یی گذاشتند که درست نقطه‌ی مقابل مسائل ارزشی واقعی است که در اسلام به آن اهتمام شده است. اینکه ما حالا در باب حجاب این همه تأکید داریم، علتش این است.

تاریخ 1370/10/4

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

اثرنپذیرفتن از غرب در مسائل پوشش زن

بحثهایی که درباب پوشش زن می‌شود، بحثهای خوبی است که انجام می‌گیرد؛ منتها باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه‌های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این‌که من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من می‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‌ی ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد. اگر واقعاً بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن می‌تواند چادر باشد و – همان‌طور که عرض کردم – چادر بهترین نوع حجاب است.
البته می‌توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همین‌جا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار می‌کنند، به خاطر این‌که هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار می‌کنند، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی‌آورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می‌دهد!
شما خیال کرده‌اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‌ی کذایی و آن لباسهای «و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ»(۱) و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‌دارند؟ نه، آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‌خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‌جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل می‌شد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابی نداشت؛ حتّی در این‌جاها وقتی نوبت به این کارها می‌رسد، بی‌بندوباری خیلی بیشتر هم می‌شود؛ کمااین‌که در زمان شاه، بی‌بندوباری‌یی که در همین شهر تهران و بعضی دیگر از شهرهای کشور ما بود، از معمول شهرهای اروپا بیشتر بود! زن معمولی در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در این‌جا آن‌طوری نبود. آن‌طور که دیده بودیم و شنیده بودیم و می‌دانستیم و مناظری که از آن وقت الان جلوی نظر من هست، انسان واقعاً حیرت می‌کند که چرا بایستی این‌گونه بشود؛ کمااین‌که در خیلی از کشورهای متأسفانه عقب‌مانده‌ی مسلمان و غیرمسلمان هم همین‌طور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوی و بدون اغماض، مسائل ارزشی را رعایت کرد.۱۳۷۰/۱۰/۰۴

  • محمد مزینانی